Ogólne Warunki Najmu

Ogólne Warunki Najmu w Polsce

Car Hire Poland Spółka z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Rodziny Hiszpańskich 1, 02-685 Warszawa, o numerze NIP 5862307101, kapitał zakładowy 20.800 zł, zarejestrowanej pod numerem 0000621021 w Krajowym Rejestrze Sądowym w Sądzie Rejonowy w Gdańsku, o numerze REGON: 364593653, licencjobiorca Enterprise Rent-A-Car na terenie Polski, zwany w treści Enterprise, wynajmuje Najemcy, którego dane widnieją na umowie najmu, samochód określony w postanowieniach umowy najmu na zasadach określonych w tej umowie najmu oraz niniejszych Ogólnych Warunkach Najmu w Polsce, które Najemca przyjmuje i zobowiązuje się przestrzegać.

Wynajmowany pojazd dostarczany jest Najemcy z pełnym zbiornikiem, czysty, sprawny technicznie i użytkowo, posiadając kompletne wyposażenie, aktualne badania techniczne a także ubezpieczony co najmniej w zakresie ubezpieczenia OC.

1. Opłaty

1.1 Opłaty za najem

Najemca zobowiązuje się do zapłaty czynszu najmu oraz pokrycia wszelkich opłat przedstawionych na pierwszej stronie umowy najmu oraz w treści niniejszych Ogólnych Warunków Najmu w Polsce. Wysokość opłaty za najem samochodu określana jest w chwili rozpoczęcia najmu i zależy od zastosowanej taryfy cenowej a także indywidualnych zasad i warunków współpracy, ustalonych na mocy odrębnie zawartych umów, porozumień itp., obowiązujących Strony w chwili zawarcia umowy najmu. Wyrażenie przez Enterprise zgody na skrócenie lub wydłużenie pierwotnego okresu najmu może być uzależnione od konieczności rekalkulacji wysokości stawki czynszu najmu.

W przypadku rezerwacji trwających 28 dni i więcej, umowa przewiduje limit kilometrów, wynoszący 3000 km za każde 28 dni. Limit ten jest proporcjonalnie dostosowany do liczby dni wynajmu. Szczegóły dotyczące opłaty za przekroczenie tego limitu znajdują się w Załączniku nr 2.

Enterprise dokona preautoryzacji na karcie kredytowej wystawionej na Najemcę przed rozpoczęciem najmu w wysokości przewidywanego kosztu najmu, udziału własnego lub depozytu na zabezpieczenie roszczeń odszkodowawczych, depozytu za brakujące paliwo oraz opłaty administracyjnej. Kwota udziału własnego lub depozyt na zabezpieczenie roszczeń musi zostać ustanowiony na karcie kredytowej, a karta powinna być okazana w formie fizycznej i musi być ważna minimum 6 miesięcy od daty zakończenia rezerwacji.

Najemca wyraża zgodę na dokonanie dodatkowego obciążenia bez fizycznego użycia karty kredytowej z tytułu zobowiązań powstałych w trakcie trwania umowy najmu a także po jej zakończeniu, tytułem dodatkowych opłat za:

a) zużyte paliwo – zgodnie z załącznikiem 2,

b) opłatę administracyjną opisaną w punkcie 1.2.,

c) opłatę za przekroczony limit kilometrów zgodnie z Załącznikiem 2.,

d) udział własny w przypadku utraty pojazdu lub uszkodzenia samochodu objętego Pakietem CDW/TP do wysokości udziału własnego (NWE) wskazanego w umowie,

e) naprawę uszkodzonego samochodu nieobjętego Pakietem CDW/TP – maksymalnie do wysokości szkody.

Rachunek okazanej karty kredytowej zostanie obciążony całkowitym kosztem najmu (dopełnienie preautoryzacji) w chwili jego zakończenia, o ile Najemca nie przedstawi innej formy płatności.

Ceny i opłaty są podane w walucie EUR, która przeliczana jest na PLN według średniego kursu ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym rozpoczęcie najmu. W przypadku płatności kartą płatniczą Enterprise obciąża rachunek tej karty w walucie polskiej, chyba, że Najemca dokona wyboru innej waluty transakcji dla płatności.

W przypadku wystąpienia zaległości płatniczych będą naliczane odsetki ustawowe według obowiązujących przepisów prawa.

Strony w odrębnej umowie regulującej warunki współpracy mogą określić, odmiennie niż w pkt. 1.1-1.4, wzajemne zasady rozliczenia.

1.2 Opłata administracyjna

W przypadku niezapłaconych opłat parkingowych, mandatów lub innych naruszeń przepisów prawa, regulaminów czy zarządzeń obowiązujących w momencie wykroczenia a dotyczących zdarzeń powstałych w trakcie najmu, Najemca zostanie obciążony opłatą administracyjną zgodnie z załącznikiem nr 3. Opłata ta jest związana z udzieleniem informacji o sprawcy zdarzenia odpowiednim organom (np. Policji, Inspektoratowi Transportu Drogowego, władzom miejskim lub organom zagranicznym) lub koniecznością podjęcia działań wymaganych przez te organy, takich jak uregulowanie należności w imieniu sprawcy. Opłata nie będzie naliczana jeżeli za zdarzenie będące podstawą naliczenia opłat, mandatów itp. odpowiedzialność ponosi Enterprise.

Jeśli władze zażądają natychmiastowego uregulowania opłaty, Enterprise może dokonać płatności na ich rzecz, a następnie obciążyć Najemcę kwotą wskazaną w mandacie.

W przypadku wykupienia pakietu wielu kierowców, Najemca wskazany w umowie najmu zostanie wskazany odpowiednim organom oraz obciążony opłatą administracyjną.

1.3 Dodatkowe opłaty

Najemca może za opłatą skorzystać z dodatkowo oferowanego wyposażenia lub usług zgodnie z załącznikiem nr 3 do Ogólnych Warunków Najmu w Polsce.

1.4 Bezpiecznie w drodze

Enterprise zawarł z AWP P&C S.A. z siedzibą we Francji, wykonującą działalność w Polsce poprzez AWP P&C S.A. Oddział w Polsce z siedzibą w Warszawie, KRS 0000189340, NIP: 1070000164, kapitał zakładowy spółki macierzystej 18.510.562,50 EUR, umowę grupowego ubezpieczenia Następstw Nieszczęśliwych Wypadków, na mocy której osoba najmująca samochód w Enterprise ma możliwość przystąpienia do ww. ubezpieczenia grupowego od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków („NNW”) w ramach pakietu „Bezpiecznie w drodze”.

Warunkiem przystąpienia do pakietu „Bezpiecznie w drodze” jest złożenie Deklaracji przystąpienia do ubezpieczenia grupowego NNW, akceptacja pozostałych dokumentów dotyczących warunków ubezpieczenia oraz uiszczenie przez Najemcę składki ubezpieczeniowej za cały okres ubezpieczania z góry. Najemca może przystąpić do ubezpieczenia grupowego NNW w dowolnym momencie umowy najmu. Najemca może wg własnego wyboru skorzystać z samego pakietu „Bezpiecznie w drodze”, lub skorzystać pakietów łączonych CDW/SCDW/TP + „Bezpiecznie w drodze” albo SCDW/TP+ „Bezpiecznie w drodze”, w ramach których również możliwe jest przystąpienie do ww. ubezpieczenia grupowego NNW. Składka za jedną dobę za jednego Ubezpieczonego została wskazana w Załączniku nr 3. W przypadku skorzystania z pakietu CDW/SCDW/TP+ „Bezpiecznie w drodze” albo SCDW/TP+ „Bezpiecznie w drodze” składka ubezpieczeniowa zostanie ujęta w cenie tych pakietów.

Osobą ubezpieczoną w ramach pakietu „Bezpiecznie w drodze” jest osoba uprawniona zgodnie z zawartą umową najmu do kierowania wynajętym pojazdem. W przypadku, gdy zgodnie z umową najmu uprawnionych do kierowania jest kilku użytkowników osobą ubezpieczoną jest wyłącznie osoba, która złożyła Deklarację przystąpienia do ubezpieczenia grupowego NNW.

W ramach ww. ubezpieczenia NNW dla osób najmujących pojazd w Enterprise zawarte są świadczenia odnoszące się do przedmiotu ubezpieczenia, czyli życia i zdrowia Ubezpieczonego.

Suma ubezpieczenia w zależności od rodzaju zdarzenia ubezpieczeniowego wynosi 300 000 zł i stanowi górną granicę odpowiedzialności na wszystkie zdarzenia ubezpieczeniowe w Okresie ochrony ubezpieczeniowej.

2. Najem i zwrot samochodu

2.1. Okres najmu

Czas trwania najmu określa umowa najmu. Naliczany jest on w oparciu o okresy 24-godzinne i rozpoczyna się w chwili udostępnienia samochodu Najemcy. Umowa najmu może być sporządzona maksymalnie na okres 30 dni.

Przedłużenie czasu najmu wymaga zgody Enterprise. Zgoda może być wyrażona w formie pisemnej lub dokumentowej (wiadomość email).

Przedłużenie najmu powyżej 59 minut, za zgodą Enterprise, powoduje naliczenie opłaty co najmniej za następną dobę.

W przypadku samowolnego przedłużenia przez Najemcę najmu powyżej 59 minut bez uzyskania zgody Enterprise przestaje obowiązywać Pakiet Bezpiecznie w drodze, wykupiony przez niego na okres Najmu. W takim przypadku Enterprise jest uprawniony do naliczenia opłaty wskazanej w załączniku nr 1. Najemca może skrócić okres najmu wskazany w umowie najmu, jednakże w takim przypadku Enterprise zastrzega sobie prawo do rekalkulacji stawek czynszu z uwzględnieniem skróconego okresu najmu. Enterprise może wypowiedzieć umowę najmu ze skutkiem natychmiastowym, przesyłając stosowne oświadczenie o wypowiedzeniu w formie pisemnej lub dokumentowej, w tym na podany przez Najemcę adres email lub numer telefonu, żądając jednocześnie niezwłocznego zwrotu pojazdu, gdy:

a) Najemca korzysta z pojazdu w sposób sprzeczny z umową najmu, w tym niniejszymi Ogólnymi Warunkami Najmu w Polsce, lub z przeznaczeniem pojazdu;

b) Najemca zaniedbuje pojazd do tego stopnia, że zostaje on narażony na uszkodzenie, utratę lub zmniejszenie jego wartości;

c) Najemca udostępnia pojazd osobom trzecim bez wymaganej zgody Enterprise;

d) Najemca udostępnia pojazd osobom nie spełniającym określonych przez Enterprise warunków w zakresie minimalnego wieku kierowcy dla danej grupy samochodów;

e) Najemca podał nieprawdziwe dane w trakcie zawierania umowy najmu lub korzystania z samochodu;

f) Z okoliczności wynika uzasadnione podejrzenie dokonania kradzieży lub przywłaszczenia samochodu w związku z zawarciem umowy najmu;

g) Najemca nie dokonał płatności w ustalonym terminie lub nie zapewnił środków na karcie kredytowej, na pokrycie preautoryzacji.

W przypadku, gdy Najemca nie zwraca pojazdu w terminie wyznaczonym w wypowiedzeniu, Enterprise może odebrać pojazd na koszt Najemcy.

2.2. Zwrot samochodu

Najemca zobowiązany jest do zwrotu samochodu w punkcie i godzinach otwarcia Enterprise lub w innym miejscu i czasie określonym w umowie najmu. Jeśli Najemca zwróci samochód w innym miejscu bez wcześniejszego poinformowania i otrzymania zgody od Enterprise, zostanie obciążony opłatą dodatkową zgodnie z załącznikiem nr 1. Jeśli w trakcie umowy Najemca chce zmienić miejsce zwrotu, musi poinformować o tym fakcie najpóźniej 24 godziny przed zwrotem i uzyskać zgodę. Zwrot samochodu w innym Oddziale Enterprise na terenie Polski może podlegać opłacie.

Za zwrot pojazdu w innym miejscu niż punkt, w którym został on wypożyczony, będzie pobierana opłata za przejazd w jedną stronę. Krajowe i międzynarodowe przejazdy w jedną stronę są dostępne w przypadku wybranych lokalizacji i muszą zostać zarezerwowane wcześniej lub zatwierdzone w momencie wynajmu. Wysokość opłaty za przejazd w jedną stronę różni się w zależności od kategorii samochodu, lokalizacji i daty odbioru. Dokładna kwota opłaty za przejazd w jedną stronę będzie wyświetlana podczas procesu rezerwacji w momencie wprowadzania dat, żądanej trasy i kategorii samochodu.

Samochód musi być zwrócony z kompletem dokumentów, wyposażenia i kluczykiem/kartą oraz biletem wjazdu na parking. Najemca może zwrócić wynajęty samochód tylko pracownikowi legitymującemu się identyfikatorem oznakowanym logo Enterprise. Dopuszczalne jest zwrócenie kompletu dokumentów wraz z kluczykiem/kartą do skrzynki oznaczonej napisem KEY BOX znajdującej się w punkcie Enterprise.

Wynajęty samochód dostarczany jest Najemcy z pełnym zbiornikiem paliwa. Przed zwrotem Najemca zobowiązany jest do uzupełnienia paliwa do poziomu z chwili wydania odpowiednim dla danego samochodu typem paliwa, chyba że wykupi opcję przedpłaty za paliwo. Przedpłacony bak paliwa/połowa baku – umożliwia najemcy dokonanie płatności za paliwo w momencie podpisania umowy i zwrot samochodu z pustym bakiem/połową baku, Najemca nie otrzyma zwrotu pieniędzy za paliwo, które nie zostało zużyte. W przypadku niewybrania opcji przedpłaty, jeżeli samochód zostanie zwrócony z niepełnym zbiornikiem, Najemca zostanie obciążony opłatą za zużyte paliwo (obejmującej koszt brakującego paliwa oraz koszt usługi dotankowania) według stawki określonej w załączniku nr 2.

W przypadku zatankowania niewłaściwego rodzaju paliwa, co jest niezgodne z zasadami prawidłowego użytkowania samochodu, Najemca zostanie obciążony kosztem usługi oraz zatankowania pojazdu określonymi w załączniku nr 2.

Integralną część umowy najmu stanowią formularze „Protokół Wydania” i „Protokół Zwrotu”, na których widnieją podpisy Najemcy (lub jego przedstawiciela) oraz przedstawiciela Enterprise składane w chwili wynajęcia i zwrotu samochodu. Wszelkie uszkodzenia pojazdu, z zastrzeżeniem wad ukrytych niemożliwych do stwierdzenia w chwili wynajęcia lub zwrotu, jak i uwagi Najemcy dotyczące widocznego stanu pojazdu muszą być naniesione przez przedstawiciela Enterprise na formularze „Protokół Wydania” oraz „Protokół Zwrotu” i zaakceptowane przez Najemcę – Najemca jest zobowiązany do zatwierdzenia tego stanu podpisem na Protokole. Jeżeli Najemca uchyla się od udziału w odbiorze pojazdu lub podpisania „Protokołu Zwrotu” albo jest nieobecny przy zwrocie pojazdu, Enterprise może dokonać odbioru pojazdu jednostronnie, podpisując „Protokół Zwrotu” i wskazując w miarę możliwości przyczyny braku podpisu Najemcy. Jeśli stan czystości pojazdu sprawi, że weryfikacja jest niemożliwa, na protokole zwrotu zostanie zapisana adnotacja o sprawdzeniu samochodu po jego umyciu, W takim przypadku, Enterprise po umyciu pojazdu ponownie zweryfikuje stan pojazdu i poinformuje Najemcę w przypadku nowych uszkodzeń.

2.3. Opłata za przedłużenie najmu

Najemca zobowiązany jest przesłać mailowo informację o zamiarze przedłużenia najmu najpóźniej 12 godzin przed końcem obecnego okresu najmu. Po uzyskaniu zgody Enterprise, Najemca zostanie obciążony opłatą za najem wg cennika obowiązującego przy zawarciu umowy, lub przekalkulowaną na podstawie aktualnych cen z dnia przedłużenia. Brak możliwości obciążenia karty Najemcy opłatą za przedłużony okres najmu powoduje, że najem nie zostanie przedłużony, o czym Enterprise niezwłocznie powiadomi Najemcę.

W przypadku braku zwrotu pojazdu po ustalonym okresie najmu bez wcześniejszego poinformowania Enterprise o woli przedłużenia okresu najmu i uzyskania zgody Enterprise na przedłużenie, Najemca zostanie obciążony karą umowną zgodnie z załącznikiem nr 1, za każdy dzień bezumownego, samowolnie przedłużonego okresu korzystania z pojazdu. W przypadku najmu, którego Stroną jest konsument lub osoba fizyczna zawierająca umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, dla której jednak umowa ta nie posiada charakteru zawodowego wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej wysokość tej stawki obciążenia wynosi 100% stawki dziennej zakontraktowanej w umowie za każdy dzień bezumownego, samowolnie przedłużonego okresu korzystania z pojazdu.

2.4. Zwrot samochodu poza godzinami pracy biura

Jeżeli Najemca oddaje samochód poza godzinami pracy Enterprise wówczas Najemca jest odpowiedzialny za wszelkie szkody w pojeździe, do których doszło z jego winy aż do momentu sprawdzenia samochodu przez przedstawiciela Enterprise w ciągu następnego dnia roboczego.

Najemca musi pozostawić wynajęty samochód na parkingu wskazanym przez Enterprise. Jeżeli punkt wynajmu wyposażony jest w tzw. „skrzynkę zwrotu samochodu – KEY BOX”, wówczas Najemca musi w niej pozostawić kluczyk/kartę i dokumenty samochodu (jeżeli zostały mu przekazane) oraz bilet wjazdu na parking. Pozostawienie kluczyka/karty i dokumentów w „skrzynce zwrotu samochodu” poza godzinami pracy biura, nie powoduje zakończenia umowy najmu. Odpowiedzialność Najemcy za samochód wygasa w momencie pobrania dokumentów i kluczyka/karty samochodu ze „skrzynki zwrotu samochodu – KEY BOX” oraz sprawdzenia samochodu przez pracownika Enterprise w następnym dniu roboczym, co jest jednoznaczne z zakończeniem umowy najmu. W przypadku niepozostawienia biletu Najemca może zostać obciążony kosztem zgubienia biletu, zgodnie z załącznikiem nr 1.

Zwrot lub wydanie samochodu poza godzinami pracy biura w obecności przedstawiciela Enterprise podlega opłacie zgodnie z załącznikiem nr 3.

3. Warunki używania samochodu

3.1. Odpowiedzialność Najemcy

Najemca podpisując umowę najmu przyjmuje do wiadomości, że będzie odpowiedzialny jako kierowca za jakiekolwiek wykroczenia drogowe jakie zostaną popełnione podczas użytkowania wynajętego samochodu oraz grzywny albo kary, które mogą zostać nałożone w związku z wykroczeniami drogowymi albo innym naruszeniem przepisów ustaw, rozporządzeń, regulaminów, zarządzeń do momentu zwrotu samochodu, chyba że spowodowane jest to przyczynami leżącymi po stronie Enterprise.

Najemca ponosi odpowiedzialność za działania i zaniechania osób wskazanych w umowie najmu jako upoważnione do kierowania pojazdem, jak również za osoby, którym pojazd został udostępniony w trakcie najmu bez zgody Enterprise na tych samych zasadach jak za działania/zaniechania własne.

Enterprise zgodnie z prawem udostępni Policji lub innym upoważnionym podmiotom dane osobowe Najemcy z uwzględnieniem przepisów o ochronie danych osobowych.

3.2. Obowiązki Najemcy

W czasie użytkowania samochodu, Najemca zobowiązany jest do rutynowej kontroli wskaźników znajdujących się na desce rozdzielczej, kontroli ciśnienia i stanu ogumienia, kontroli sprawności świateł sygnalizacyjnych oraz sprawdzania i uzupełniania poziomu płynu do spryskiwaczy, oleju, płynu chłodniczego, innych płynów eksploatacyjnych, w tym roztworów typu AdBlue. W razie stwierdzenia nieprawidłowości w działaniu któregokolwiek z elementów Najemca zobowiązany jest do natychmiastowego zatrzymania samochodu i skontaktowania się z najbliższym punktem Enterprise. Podczas parkowania samochodu nawet na krótką chwilę, Najemca zobowiązany jest każdorazowo do używania wszelkich zabezpieczeń znajdujących się w samochodzie. Pozostawienie dokumentów i/lub kluczyka w samochodzie lub w miejscu ogólnodostępnym, czego skutkiem może być kradzież, jest zabronione i powoduje wyłączenie ochrony z tytułu Pakietu ograniczającego lub wyłączającego odpowiedzialność od kradzieży.

Enterprise jest upoważniony do dochodzenia odszkodowania uzupełniającego na zasadach ogólnych jeżeli wysokość poniesionej szkody przekracza wysokość zastrzeżonej z tego tytułu kary umownej.

3.3. Awaria, naprawa samochodu

Najemca zobowiązany jest niezwłocznie poinformować Enterprise telefonicznie (numer infolinii wskazany w umowie najmu), lub mailowo (adres email: customerservice@ehiglobal.pl) o każdej awarii samochodu powodującej wyłączenie go z ruchu.

Jeżeli samochód opisany w umowie zostanie z jakiegokolwiek powodu wyłączony z ruchu, Enterprise ma prawo zastąpić ten samochód alternatywnym o podobnym standardzie, a jeśli alternatywny samochód nie jest dostępny albo nie może być dostarczony, Najemca powinien otrzymać zwrot takiej części kosztów najmu, jaki stanowi niewykorzystana część okresu najmu samochodu.

Najemca nie może pozwolić komukolwiek naprawiać samochodu bez zgody Enterprise. Jeżeli Enterprise wyrazi zgodę, Najemca otrzyma zwrot kosztów naprawy samochodu od Enterprise na podstawie otrzymanego paragonu zawierającego NIP Enterprise lub faktury VAT wystawionej na Enterprise (Car Hire Poland Spółka z o. o. NIP 5862307101) za wykonaną usługę.

3.4. Przegląd samochodu

Najemca ma obowiązek niezwłocznie zgłosić Enterprise konieczność wykonania przeglądu pojazdu. Najemca jest zobowiązany podstawić pojazd do wskazanego przez Enterprise punktu serwisowego, celem dokonania przeglądu okresowego przy wskazaniu licznika kilometrów lub daty określonej w Protokole Wydania zaakceptowanym w chwili wynajmu, a także wskazań komputera pokładowego pojazdu, które określają dopuszczalny limit wynikający z wymogów producenta pojazdu. Miejsce i termin wskaże Enterprise.

W razie podstawienia pojazdu do przeglądu, o którym mowa powyżej, przy wskazaniu licznika kilometrów wskazującego przekroczenie limitu określonego w ww. Protokole, lub po wskazanym w tym Protokole terminie, a także po przekroczeniu wskazań komputera pokładowego pojazdu lub braku podstawienia pojazdu do przeglądu Najemca zostanie obciążony karą umowną zgodnie z załącznikiem nr 1. Jeśli brak stawienia się Najemcy na wskazany termin, lub stawienie się Najemcy po przekroczonym limicie kilometrów wskazanym w ww. Protokole, po dacie wskazanej w tym Protokole, lub po przekroczeniu wskazań komputera pokładowego pojazdu, będzie skutkowało utratą gwarancji producenta pojazdu, Najemca zostanie obciążony karą umowną opisaną w Załączniku nr 1, chyba że powyższe nastąpiło z powodu siły wyższej.

4. Odpowiedzialność osoby trzeciej

Najemca jest zwolniony z odpowiedzialności w przypadku, gdy do uszkodzenia samochodu doszło w wyniku zdarzenia drogowego z wyłącznej winy osoby trzeciej. W takiej sytuacji niezbędnym jest wezwanie Policji na miejsce zdarzenia, niezwłoczne powiadomienie Enterprise oraz wskazanie miejsca zdarzenia. Najemca jest zobowiązany do przedstawienia notatki z policji, oświadczenia sprawcy (o ile zostało sporządzone) oraz do współpracy z Enterprise oraz ubezpieczycielem w procesie likwidacji szkody.

W przypadku zawinionego niedopełnienia przez Najemcę niezbędnych formalności oraz niewezwania Policji, Najemca będzie odpowiadał na zasadach ogólnych, do pełnej wysokości szkody poniesionej przez Enterprise – niezależnie od tego czy korzysta z wybranego przez siebie Pakietu ograniczającego lub wyłączającego odpowiedzialność.

4.1. Ograniczenia w korzystaniu z samochodu

Wynajęty samochód nie może być używany:

a) przez osobę inną niż Najemca jeżeli osoba ta nie została wcześniej zaakceptowana przez Enterprise poprzez wpisanie na pierwszej stronie umowy najmu. Osoba ta powinna posiadać ważne prawo jazdy lub międzynarodowe prawo jazdy, jeżeli jest wymagane na mocy przepisów prawa międzynarodowego, przynajmniej od roku oraz spełniać określone przez Enterprise warunki w zakresie minimalnego wieku dla danej grupy samochodów (ukończony 21 rok życia, a dla pojazdów klasy premium ukończony 25 rok życia),

b) jeśli Najemca lub inny kierowca samochodu znajduje się pod wpływem alkoholu, leków halucynogennych, narkotyków lub innych substancji osłabiających jego świadomość i zdolność reakcji,

c) wbrew przepisom celnym, drogowym lub innym obowiązującym na terenie Polski, lub na terenie któregokolwiek z krajów, w których pojazd będzie użytkowany przez Najemcę, także krajów tranzytowych,

d) poza granicami Polski bez każdorazowego uzyskania pisemnej zgody Enterprise,

e) poza granicami Polski w następujących państwach: Albanii, Białorusi, Bośni i Hercegowiny, Czarnogóry, Macedonii, Kosowa, Mołdawii, Rosji, Serbii, Turcji, Ukrainy oraz krajów poza kontynentem europejskim,

f) w wyścigach, rajdach lub zawodach sportowych,

g) do nauki jazdy, do komercyjnego przewozu osób lub rzeczy, w tym do przewozu okazjonalnego lub jako taksówki,

h) przez osoby trzecie na podstawie umowy podnajmu lub bezpłatnego użyczenia bez uprzedniej zgody Enterprise,

i) do uruchamiania lub holowania innych samochodów, przyczep lub innych przedmiotów,

j) do przewozu substancji łatwopalnych, niebezpiecznych, jak również toksycznych, korodujących, radioaktywnych oraz innych szkodliwych substancji,

k) do przewozu rzeczy z przekroczeniem dopuszczalnej ładowności,

l) do przewozu rzeczy, które z powodu swego zapachu lub właściwości mogą spowodować uszkodzenie samochodu,

m) do przewozu żywych zwierząt (z wyjątkiem zwierząt domowych, po wcześniejszym uzyskaniu pisemnej zgody Enterprise i zabezpieczeniu samochodu przed szkodami i zabrudzeniem),

n) gdy zamontowano bagażnik na dach i tym podobne urządzenia,

o) do oklejania pojazdu jakimikolwiek materiałami, bez zgody Enterprise,

p) do jazdy po nieutwardzonych drogach lub drogach, których nawierzchnia lub stan mogą spowodować uszkodzenie zawieszenia samochodu, kół, opon.

W przypadku naruszenia jakiegokolwiek z powyższych zakazów Najemca zostanie obciążony karą wskazaną w Załączniku nr 1.

4.2. Przemieszczanie pojazdu poza granicę RP

W przypadku wyjazdu pojazdem poza granicę RP Najemca jest zobowiązany zawiadomić Enterprise o planowanym wyjeździe oraz pozyskać jego zgodę. Powiadomienie Enterprise powinno nastąpić poprzez wysłanie informacji na adres email: customerservice@ehiglobal.pl. W przesłanym zgłoszeniu Najemca powinien przekazać informacje o krajach, do których zmierza, lub przez teren których będzie przejeżdżał, oraz okres w którym to nastąpi. O planowanym wyjeździe Najemca jest zobowiązany poinformować Enterprise w momencie podpisania umowy najmu lub z wyprzedzeniem co najmniej 72 godzin w przypadku krajów poza strefą Schengen. Zgoda na wyjazd poza granice RP zostanie wydana i przesłana na wskazany przez najemcę adres email. W przypadku wyjazdu poza granicę RP i niepoinformowaniu Enterprise o wyjeździe, Najemca zostanie obciążony karą umowną wskazaną w załączniku nr 1.

Najemca, podróżując poza granice Polski, musi przestrzegać przepisów prawa obowiązujących w kraju, w którym korzysta z Pojazdu. Obejmuje to również obowiązek wyposażenia Pojazdu w wymagane elementy, jeśli nie są one standardowo na wyposażeniu pojazdu oraz ponoszenie wszelkich opłat obowiązujących w danym kraju (np. opłaty za przejazd autostradą, tunelem, winiety).

5. Uszkodzenia, utrata, kradzież, serwis, przeglądy, naprawy

5.1. Uszkodzenie, utrata, kradzież

W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub kradzieży pojazdu Najemca zobowiązany jest do niezwłocznego (tj. najpóźniej w terminie 12 godzin od chwili zdarzenia lub powzięcia przez najemcę informacji o zdarzeniu, chyba że nie będzie to możliwe z przyczyn obiektywnych) poinformowania o tym fakcie Enterprise oraz wezwania Policji. Poinformowanie Enterprise o uszkodzeniu, zniszczeniu lub kradzieży pojazdu nastąpi telefonicznie (numer infolinii wskazany w umowie najmu), a także mailowo (adres email, customerservice@ehiglobal.pl) Najemca ma obowiązek dostarczenia Enterprise – w terminie 24 godzin od chwili zdarzenia lub powzięcia przez Najemcę informacji o zdarzeniu następujących dokumentów i rzeczy:

a) prawidłowo wypełnionego druku zgłoszenia szkody udostępnionego przez Enterprise, opisującego prawdziwe okoliczności zdarzenia,

b) oświadczenie dotyczące danych osoby, która faktycznie kierowała pojazdem wraz z oświadczeniem o posiadaniu przez nią uprawnień do prowadzenia pojazdu,

c) kluczyków lub karty oraz dokumentów pojazdu,

d) oświadczenia sprawcy szkody zawierające co najmniej dane sprawcy(imię, nazwisko, nr dokumentu) dane jego ubezpieczyciela wraz z numerem polisy, miejsce i datę zdarzenia, dane pojazdu sprawcy (nr rej., marka model pojazdu), lub notatka policyjna z miejsca zdarzenia, jeśli została sporządzona.

Najemca jest zwolniony z odpowiedzialności w przypadku, gdy do uszkodzenia samochodu doszło w wyniku zdarzenia drogowego z wyłącznej winy osoby trzeciej. W takiej sytuacji niezbędne jest wezwanie Policji na miejsce zdarzenia, niezwłoczne powiadomienie Enterprise oraz wskazanie miejsca zdarzenia. Najemca jest zobowiązany do współpracy z Enterprise oraz ubezpieczycielem w procesie likwidacji szkody.

W przypadku braku realizacji przez Najemcę któregokolwiek z obowiązków przewidzianych powyżej w lit a)-d) Najemca będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz Enterprise kary umownej wskazanej w Załączniku nr 1.

Enterprise dołoży wszelkich starań, aby wymienić lub naprawić wynajęty samochód. Przy podmianie samochodu muszą być dokonane stosowne zmiany na umowie najmu, zaakceptowane przez obie strony umowy. W granicach przewidzianych przepisami prawa wyłączona jest odpowiedzialność Enterprise za szkody, w tym utracone korzyści, powstałe w związku z koniecznością naprawy lub zamiany pojazdu na rzecz Najemcy, wynikające w szczególności z długości trwania takiej naprawy lub zamiany, jak i braku możliwości podstawienia pojazdu takiej samej klasy.

W przypadku uszkodzenia powodującego wyłączenie samochodu z ruchu lub kradzieży samochodu Enterprise dołoży wszelkich starań, aby dostarczyć Najemcy w ciągu 24 godzin inny samochód w ramach tej samej umowy najmu. Najemcy nie przysługuje inny pojazd w przypadku szkody powstałej w wyniku rażącego niedbalstwa Najemcy.

5.2.Pakiety ograniczającego lub wyłączającego odpowiedzialność

Jeżeli Najemca zaakceptuje warunki Pakietu ograniczającego odpowiedzialność CDW/TP (Collision Damage Waiver & Theft Protection) na umowie najmu, odpowiedzialność Najemcy w przypadku jakiegokolwiek uszkodzenia, kradzieży, utraty samochodu lub jego części może być ograniczona do rzeczywistej szkody, maksymalnie do wysokości udziału własnego uwidocznionego na umowie najmu, pod warunkiem, że Najemca nie naruszył warunków najmu określonych w niniejszej umowie. Ograniczenie odpowiedzialności w ramach udziału własnego dotyczy pojedynczego zdarzenia wywołującego daną szkodę. Tym samym co do każdego zdarzenia wywołującego szkodę może być naliczany odrębny udział własny w szkodzie.

Koszt naprawy będzie ustalony każdorazowo w oparciu o kosztorys sporządzony zgodnie z technologią naprawy producenta i w oparciu o aktualne stawki roboczogodzin oraz ceny części oryginalnych sprzedawanych z logo producenta (oznaczone OE)

Poprzez akceptację CDW/TP na pierwszej stronie umowy najmu, Najemca zobowiązuje się do uiszczenia zapłaty zgodnie z aktualnie obowiązującym cennikiem. Jeżeli Najemca nie wykupi Pakietu CDW/TP, Enterprise ma prawo odmówić zawarcia umowy najmu samochodu. Opłata za ograniczenie odpowiedzialności w ramach Pakietu CDW/TP może być uwzględnione w ustalonej stawce czynszu najmu.

Jeśli Najemca rezygnuje z opłaty za Pakiet CDW/TP wówczas w razie jakiegokolwiek uszkodzenia wynajętego samochodu lub jego części oraz w razie kradzieży Najemca jest odpowiedzialny do pełnej wartości wynajętego samochodu.

Ograniczenie odpowiedzialności w związku z wykupieniem Pakietu CDW/TP nie ma zastosowania w przypadku:

a) prowadzenia samochodu bez zezwolenia Enterprise,

b) ucieczki prowadzącego samochód z miejsca wypadku,

c) złożenia nieprawdziwego oświadczenia co do miejsca, czasu, okoliczności i przyczyn powstania szkody,

d) prowadzenia samochodu pod wpływem alkoholu, narkotyków, leków halucynogennych lub innych nielegalnych substancji, a także innych substancji osłabiających świadomość lub zdolność reakcji kierującego,

e) naruszenia zakazu z punktu 4.1

Uruchomienie Pakietu CDW/TP jest niezbędne do skorzystania z poniższych Pakietów ograniczających lub wyłączających odpowiedzialność.

Odpowiedzialność Najemcy może być zniesiona pod warunkiem zaakceptowania przez Najemcę, za dodatkową opłatą wskazaną na pierwszej stronie umowy najmu, jednego z poniższych Pakietów ograniczającego lub wyłączającego odpowiedzialność:

a) SCDW (Super Collision Damage Waiver), który zwalnia Najemcę z odpowiedzialności finansowej za szkody samochodu, z wyłączeniem szkód wewnątrz pojazdu, szkód powstałych na szybach, oponach i/lub felgach oraz z wyłączeniem jego spalenia i kradzieży,

b) TWP (Tires and Windshield Protection), który zwalnia Najemcę z odpowiedzialności finansowej z tytułu szkód powstałych na szybie przedniej, oponach i/lub felgach,

c) TP+ (Theft Protection Plus), który zwalnia Najemcę z odpowiedzialności finansowej z tytułu kradzieży i szkód powstałych na szybie przedniej, oponach i/lub felgach. Pakiet TP+ można kupić tylko w przypadku zakupu SCDW,

d) SCDW+ (Super Collision Damage Waiver Plus), który zwalnia Najemcę z odpowiedzialności finansowej za szkody samochodu, z wyłączeniem szkód wewnątrz pojazdu, jego spalenia i kradzieży,

e) SCDW/TP+ (Super Collision Damage Waiver/Theft Protection Plus), który zwalnia Najemcę z odpowiedzialności finansowej z tytułu kradzieży oraz szkód samochodu z wyłączeniem szkód wewnątrz pojazdu oraz jego spalenia.

f) SCDW/TP+ „Bezpiecznie w drodze”, pakiet składający się z dwóch elementów, (i) pakietu SCDW/TP+, który zwalnia Najemcę z odpowiedzialności finansowej z tytułu kradzieży oraz szkód samochodu z wyłączeniem szkód wewnątrz pojazdu oraz jego spalenia, oraz (ii) przystąpienia do umowy grupowego ubezpieczenia NNW w ramach pakietu „Bezpiecznie w drodze” na zasadach określonych w punkcie 1.5 powyżej. Składka za 1 dzień/dobę za 1 Ubezpieczonego wynosi – 30 PLN. Składka ubezpieczeniowa zostanie ujęta w cenie całego pakietu.

g) CDW/SCDW/TP+( Collision Damage Waiver/Super Collision Damage Waiver/Theft Protection Plus), który zwalnia Najemcę z odpowiedzialności finansowej z tytułu kradzieży oraz szkód samochodu z wyłączeniem szkód wewnątrz pojazdu oraz jego spalenia, bez konieczności odrębnego wykupienia Pakietu CDW/TP,

h) CDW/SCDW/TP+ „Bezpiecznie w drodze”, pakiet składający się z dwóch elementów, (i) pakietu CDW/SCDW/TP+, który zwalnia Najemcę z odpowiedzialności finansowej z tytułu kradzieży oraz szkód samochodu z wyłączeniem szkód wewnątrz pojazdu oraz jego spalenia, bez konieczności odrębnego wykupienia Pakietu CDW/TP, oraz (ii) przystąpienia do umowy grupowego ubezpieczenia NNW w ramach pakietu „Bezpiecznie w drodze” na zasadach określonych w punkcie 1.5 powyżej. Składka za 1 dzień/dobę za 1 Ubezpieczonego wynosi – 30 PLN. Składka ubezpieczeniowa zostanie ujęta w cenie całego pakietu.

Jeżeli jednak szkoda powstała wskutek lekkomyślności lub rażącego zaniedbania ze strony Najemcy z naruszeniem niniejszych Ogólnych Warunków Najmu w Polsce, ochrona wynikająca z wykupienia dodatkowych Pakietów nie ma zastosowania, a Najemca ponosi odpowiedzialność w pełnym zakresie na zasadach ogólnych wynikających z przepisów prawa. Dodatkowo Najemca zostanie obciążony kosztami przestoju samochodu, parkingu i ewentualnego dojazdu.

W przypadku zagubienia przez Najemcę dokumentów samochodu Najemca zostanie obciążony karą umowną związaną z koniecznością wyrobienia nowych dokumentów w wysokości wskazanej w Załączniku nr 1. W przypadku zagubienia przez Najemcę tablicy/tablic rejestracyjnych samochodu Najemca zostanie obciążony karą umowną związaną z koniecznością wyrobienia nowych tablic. Zagubienie kluczyka do samochodu upoważnia Enterprise do obciążenia Najemcy kwotą za dorobienie nowych kluczyków, zgodnie z Załącznikiem nr 2. W sytuacji, gdy Najemca zabierze ze sobą kluczyk wraz z dokumentami, zostanie obciążony kosztami przestoju samochodu, parkingu, ewentualnego dojazdu oraz dostarczenia kluczyka do biura Enterprise. Odpowiedzialność Najemcy zostaje wyłączona w przypadku wykazania, że doszło do zdarzenia z przyczyn niezawinionych przez Najemcę. W takich przypadkach Najemca jest zobowiązany każdorazowo powiadomić Enterprise o zaistniałym zdarzeniu oraz zgłosić kradzież lub inne zdarzenie na policję, uzyskując stosowne potwierdzenie zgłoszenia.

6. Dane osobowe

6.1. Administrator danych osobowych

1. Administratorem danych osobowych Najemcy oraz osób wskazanych przez Najemcę w umowie najmu lub podczas jej wykonywania (np. pracownicy Najemcy) jest Car Hire Poland sp. Z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-685), ul. Rodziny Hiszpańskich 1 („Administrator” lub „Car Hire”).

2. W zakresie wskazanym w niniejszej informacji odrębnymi niezależnymi administratorami danych są ponadto:

a) Enterprise Rent-A-Car-UK Limited,

b) Enterprise Holdings, Inc. Oraz/lub

c) pozostali partnerzy z grupy Enterprise Mobility (szczegóły dostępne na https://www.enterprise.co.uk/en/privacy-policy.html )

– wspólnie określeni jako “EM”.

3. Administrator zapewnia przetwarzanie danych osobowych w organizacji Administratora w sposób zgodny z przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem Danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO”), jak również innymi właściwymi przepisami krajowymi dotyczącymi ochrony danych osobowych oraz z uwzględnieniem wytycznych upoważnionych organów.

6.2. Jak skontaktować się z Administratorem?

1. Car Hire wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych („IODO”) z którym można skontaktować się poprzez adres e-mail: iodo@ehiglobal.pl. Z IODO można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.

2. W razie jakichkolwiek pytań w zakresie przetwarzania Danych Osobowych Klienta, należy w pierwszej kolejności skontaktować się z Car Hire.

6.3. Cele przetwarzania danych osobowych

1. Dane osobowe (zwane dalej „Danymi Osobowymi Klienta”) najemcy – osoby fizycznej („Klient”) oraz osób zatrudnionych przez Najemcę (dalej „Upoważnieni Kierowcy”), które zawierają z Car Hire indywidualne, szczegółowe umowy najmu („Umowa Najmu”) będą przetwarzane (i – w zależności od przypadku – ujawniane odbiorcom):

a) w celu zarządzania i obsługi umowy najmu, w tym komunikacji z Klientem w sprawach związanych z najmem. Car Hire przetwarza Dane Osobowe Klienta w powyższych celach jeżeli jest to uzasadnione (i) realizacją postanowień umowy (np. płatność) albo (ii) jego prawnie uzasadnionym interesem w efektywnym dostarczeniu usług, o ile prawa Klienta lub Upoważnionego Kierowcy przysługujące w zakresie ochrony danych osobowych nie przeważają nad tym interesem;

b) zweryfikowania danych osobowych, w tym informacji dotyczących płatności i rozliczeń oraz dotyczących uprawnień do prowadzenia pojazdów (w tym Danych Osobowych Klienta), dostarczonych przez Klienta lub Upoważnionego Kierowcę, za pośrednictwem instytucji kredytowych, organów właściwych w sprawach nadawania uprawnień do prowadzenia pojazdów lub rejestracji pojazdów, baz danych lub podmiotów specjalizujących się w działaniach antyfraudowych, a także z wykorzystaniem innych źródeł. Car Hire przetwarza Dane Osobowe Klienta w powyższym celu, jeżeli jest to umotywowane jego prawnie uzasadnionym interesem w przeciwdziałaniu oszustwom, o ile prawa Klienta lub Upoważnionego Kierowcy przysługujące w zakresie ochrony danych osobowych nie przeważają nad tym interesem;

c) dostarczenia ubezpieczycielom szczegółów (w tym Danych Osobowych Klienta) dotyczących wypadków, w których uczestniczył Klient lub Upoważniony Kierowca – w celu realizacji swoich uzasadnionych interesów polegających na ustaleniu, wykonywaniu lub obronie roszczeń;

d) przekazania Danych Osobowych Klientów organom właściwym w sprawach nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa ruchu drogowego w czasie trwania umowy najmu – podstawą prawną przetwarzania danych w tym zakresie jest realizacja obowiązków wynikających z przepisów prawa;

e) przekazania Danych Osobowych Klienta właściwym organom podatkowym, instytucjom kredytowym, podmiotom specjalizującym się w egzekucji należności lub innym właściwym podmiotom, o ile jest konieczne w celu (i) realizacji umowy, (ii) zachowania zgodności z prawem (np. prawem podatkowym i księgowym) oraz/lub (ii) realizacji uzasadnionego interesu Car Hire w odzyskaniu ewentualnych wierzytelności;

f) kierowaniu do Klienta informacji marketingowych (elektronicznie, telefonicznie lub poprzez sms/mms) o podobnych produktach lub usługach, które Administrator uzna za potencjalnie interesujące dla Klienta, jeżeli jest to umotywowane uzasadnionym interesem Administratora, a w stosownych przypadkach, po uzyskaniu w tym zakresie zgody. Zgoda taka może być odwołana w dowolnym momencie. Odwołanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem;

g) monitoringu pojazdów w celu efektywnego zarządzania flotą oraz zapewnienia bezpieczeństwa mienia należącego do CaHire, co stanowi uzasadniony interes administratora danych w rozumieniu art. 6 ust. 1 lit. F RODO;

h) w celu umożliwienia Klientowi skorzystania z ochrony ubezpieczeniowej oferowanej na podstawie Grupowej Umowy Ubezpieczenia zawartej pomiędzy Administratorem a Nationale-Nederlanden Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. z siedzibą w Warszawie, obsługi Grupowej Umowy Ubezpieczenia w związku z przystąpieniem Klienta do ubezpieczenia, rozliczenia składki ubezpieczeniowej z tytułu tej umowy oraz ewentualnego dochodzenia i obrony roszczeń, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na realizacji obowiązków Administratora jako ubezpieczającego, wynikających z Grupowej Umowy Ubezpieczenia, a także na obronie interesów gospodarczych Administratora.

i) w celu badania satysfakcji Klientów i Upoważnionych Kierowców, w celach analitycznych i statystycznych oraz ewentualnego dochodzenia i obrony roszczeń, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający odpowiednio na możliwości podnoszenia jakości świadczonych przez Administratora usług, prowadzeniu analiz i statystyk dotyczących przeprowadzonych przez Administratora badań satysfakcji oraz obronie jego interesów gospodarczych.

2. Car Hire udostępni Dane Osobowe Klienta do Enterprise Rent-A-Car-UK Limited, jako odrębnemu i niezależnemu administratorowi, który następnie może przekazywać te dane do innych niezależnych administratorów z grupy EHI, w następujących celach:

a) w celu zarządzania i obsługi umowy najmu, w tym komunikacji z Klientem w sprawach związanych z najmem, jeżeli jest to umotywowane jego uzasadnionym interesem w efektywnym dostarczeniu usług, o ile prawa Klienta lub Upoważnionego Kierowcy przysługujące w zakresie ochrony danych osobowych nie przeważają nad tym interesem;

b) przechowywania Danych Osobowych Klienta, dotyczących zdarzenia mającego związek z relacjami Klienta lub Upoważnionego Kierowcy z EHI, w przypadku uznania, że powoduje ono ryzyko dla przyszłych umów najmu zawieranych z Klientem lub Upoważnionym Kierowcą. EHI przetwarza Dane Osobowe Klienta w powyższym celu, jeżeli jest to umotywowane prawnie uzasadnionym interesem EHI polegającym na ochronie swoich pracowników, innych klientów, ogółu społeczeństwa oraz majątku EHI przed ryzykiem dla bezpieczeństwa lub ryzykiem finansowym uzasadnionym wcześniejszym zachowaniem Klienta, o ile prawa Klienta lub Upoważnionego Kierowcy przysługujące w zakresie ochrony danych osobowych nie przeważają nad tym interesem;

c) przetwarzania Danych Osobowych Klienta w celu przeprowadzenia telefonicznych ankiet badających poziom satysfakcji klienta. EHI przetwarza Dane Osobowe Klienta w powyższym celu jeżeli jest to umotywowane uzasadnionym interesem w zapewnieniu satysfakcji klientów podczas korzystania z usług EHI, o ile prawa Klienta lub Upoważnionego Kierowcy przysługujące w zakresie ochrony danych osobowych nie przeważają nad tym interesem;

d) tworzenia statystyk i analiz dotyczących użycia przez Klienta lub Upoważnionego Kierowcy produktów i usług EHI, w tym statystyk stworzonych na podstawie zanonimizowanych danych, które zapewniają Klientowi i innym klientom w przyszłości lepszy poziom obsługi klienta, produktów, właściwości oraz funkcjonalności. EHI przetwarza Dane Osobowe Klienta w powyższym celu jeżeli jest to umotywowane uzasadnionym interesem w uzyskiwaniu danych statystycznych dotyczących korzystania z usług EHI, o ile prawa Klienta lub Upoważnionego Kierowcy przysługujące w zakresie ochrony danych osobowych nie przeważają nad tym interesem.

3. W przypadku przystąpienia do ubezpieczenia na podstawie Grupowej Umowy Ubezpieczenia zawartej pomiędzy Administratorem a Nationale-Nederlanden Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. z siedzibą w Warszawie, Pani/Pana dane osobowe obejmujące imię, nazwisko, numer PESEL albo datę urodzenia, adres zamieszkania, adres e-mail, numer telefonu, podane przez Panią/Pana informacje o osobach uposażonych, okres objęcia ochroną ubezpieczeniową, identyfikator umowy ubezpieczenia, wybrany wariant ubezpieczenia oraz informacje o rozliczeniach składek ubezpieczeniowych, zostaną udostępnione przez Administratora do Nationale-Nederlanden Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. z siedzibą w Warszawie, w celu obsługi Grupowej Umowy Ubezpieczenia – podstawą prawną przetwarzania jest prawnie uzasadniony interes Administratora (art. 6 ust. 1 lit. F RODO), polegający na umożliwieniu objęcia Pani/Pana ochroną ubezpieczeniową na podstawie Grupowej Umowy Ubezpieczenia, obsłudze Grupowej Umowy Ubezpieczenia w związku z realizacją obowiązków Administratora jako ubezpieczającego oraz rozliczeniu składki ubezpieczeniowej.

6.4. Dane osobowe pełnomocników Klienta oraz osób zatrudnionych przez Klienta

1. Administrator przetwarza dane osobowe pełnomocników działających na rzecz i w imieniu Klienta, jak również dane osobowe osób zatrudnionych przez Klienta, wskazane przez Klienta w Umowie Najmu celem jej wykonania.

2. Dane osobowe będą przetwarzane w celu należytego i sprawnego wykonania Umowy Najmu – podstawą prawną przetwarzania jest uzasadniony interes zarówno Administratora (art. 6 ust. 1 lit. F RODO), polegający na możliwości należytego wykonywania umowy oraz zapewnienie bieżącego kontaktu z Klientem.

3. W pozostałym zakresie, informacje zawarte w niniejszej informacji stosuje się odpowiednio do pełnomocników Klienta oraz do osób zatrudnionych przez Klienta.

6.5. Odbiorcy danych osobowych

1. Odbiorcami przetwarzanych danych osobowych mogą być w szczególności następujące rodzaje podmiotów: podmioty świadczące usługi na rzecz Administratora związane z niezbędnością realizacji umowy zawartej z Najemcą; podmioty należące do Grupy Enterprise Holdings (pełna lista podmiotów należących do Grupy Enterprise Holdings znajduje się na stronie: https://privacy.ehi.com/pl-pl/home.html), podmioty należące do grupy kapitałowej Administratora, w szczególności 99rent Sp. Z o.o. z siedzibą w Warszawie; dostawcy systemów informatycznych i usług IT, w tym usług serwisowych i utrzymaniowych; podmioty świadczące usługi doradcze, konsultacyjne, audytowe, finansowe, rachunkowe; podmioty świadczące usługi pocztowe i kurierskie, a także usługi przewozu; podmioty świadczące usługi bankowe; podmioty świadczące usługi prawne i windykacyjne; podmioty świadczące usługi archiwizacji i niszczenia dokumentów; podmioty świadczące usługi ochrony mienia, podmioty zapewniające narzędzia do monitoringu pojazdów.

6.6. Okres przetwarzania danych osobowych

1. Dane osobowe (w tym Dane Osobowe Klienta i Upoważnionych Kierowców), będą przetwarzane przez Car Hire przez okres niezbędny do wykonania umowy najmu, do czasu wycofania wyrażonej zgody lub zgłoszenia skutecznego sprzeciwu względem przetwarzania danych w przypadkach, gdy podstawą prawną przetwarzania jest uzasadniony interes Car Hire jako Administratora. Okres przetwarzania może zostać każdorazowo przedłużony o okres przedawnienia roszczeń, jeżeli przetwarzanie danych osobowych będzie niezbędne dla dochodzenia ewentualnych roszczeń lub obrony przed takimi roszczeniami przez Car Hire jako Administratora. Po tym okresie dane będą przetwarzane jedynie w zakresie i przez czas wymagany przepisami prawa, w tym przepisami o rachunkowości.

6.7. Transfer danych osobowych do państw trzecich

1. W przypadku przekazywania danych osobowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, takie przekazanie następuje w oparciu o decyzję Komisji Europejskiej o adekwatności, standardowe klauzule umowne zatwierdzone przez Komisję Europejską lub inny mechanizm określony w rozdziale V RODO. Dane osobowe Klienta lub Upoważnionego Kierowcy są przekazywane przez Car Hire do niezależnego administratora danych osobowych – Enterprise Rent-A-Car-UK Limited w Wielkiej Brytanii, dla celów o których mowa w pkt 6.3.2. powyżej. Przekazanie danych osobowych do Enterprise Rent-A-Car-UK Limited w Wielkiej Brytanii odbywa się na podstawie decyzji Komisji Europejskiej stwierdzającej odpowiedni poziom ochrony danych osobowych w Wielkiej Brytanii, która jest dostępna tutaj: https://commission.europa.eu/system/files/2021-06/decision_on_the_adequate_protection_of_personal_data_by_the_united_kingdom_-_general_data_protection_regulation_en.pdf.

2. Aby uzyskać więcej informacji dotyczących zgodności przekazywania danych przez EHI, a także w przypadkach, gdy Klient posiada wątpliwości dotyczące prywatności lub korzystania z danych przez EHI, w ocenie Klienta niewystarczająco zaadresowane przez EHI, należy zapoznać się z Polityką Prywatności EHI (https://www.enterprise.co.uk/en/privacy-policy.html) w celu uzyskania informacji na temat osoby trzeciej wyznaczonej do rozwiązywania sporów.

6.8. Prawa osób fizycznych

1. Klient lub Upoważniony Kierowca ma prawo do:

a) uzyskania dostępu oraz do przenoszenia danych osobowych (w przypadkach przewidzianych prawem, w powszechnie używanym formacie pozwalającym na komputerowy odczyt);

b) żądania sprostowania swoich danych osobowych (kiedy są nieprawidłowe lub niekompletne);

c) żądania usunięcia swoich danych kiedy Car Hire lub EHI utracił uzasadniony interes w ich przetwarzaniu;

d) żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych;

e) w szczególnych przypadkach, wniesienia sprzeciwu względem przetwarzania jego danych osobowych przez Car Hire lub EHI;

f) wycofania zgody – w zakresie, w jakim dane osobowe przetwarzane są na podstawie zgody; zgodę można wycofać kontaktując się z Car Hire np. pod adresem wskazanym w pkt 6.1. powyżej. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem;

g) wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego właściwego w sprawach związanych z ochroną danych osobowych.

6.9. Źródło pochodzenia danych osobowych

1. Najemca może dostarczyć dane osobowe Administratorowi bezpośrednio lub za pośrednictwem współpracujących z Administratorem dostawców systemów rezerwacyjnych lub brokerów (w tym operatorów systemów on-line), którzy dostarczają Administratorowi dane osobowe w zakresie niezbędnym do obsługi żądania i zawarcia umowy najmu (tj. w szczególności: imię, nazwisko, nr rezerwacji, adres e-mail, nr telefonu, szczegóły rezerwacji).

6.10. Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych osobowych

1. Podanie danych osobowych w zakresie wymaganym przez Administratora jest konieczne w celu wykonywania umowy, a brak ich podania będzie skutkował niemożliwością jej zawarcia i wykonania. Podanie danych osobowych w pozostałym zakresie jest dobrowolne.

6.11. Monitoring pojazdów

1. W celu efektywnego zarządzania flotą oraz zapewnienia bezpieczeństwa mienia należącego do Car Hire, w pojazdach mogą być instalowane urządzenia monitorujące sposób korzystania z danego pojazdu. Informacje o monitorowanym pojeździe pochodzą z zamontowanego w pojeździe urządzenia lokalizacyjnego wyposażonego w odbiornik GPS służący do odczytywania pozycji i modemu GSM z kartą SIM niezbędnego do transmisji danych.

2. Dane z monitoringu mogą być przekazywane do Administratora, a pozycje pojazdów wizualizowane są na mapie kraju lub świata:

a. przy każdej zmianie statusu zapłonu,

b. co 1 minutę na włączonym zapłonie,

c. co 30 min na wyłączonym zapłonie,

d. jeżeli pojazd zatrzyma się na włączonym zapłonie na więcej niż 10 min zostanie wygenerowany komunikat o zatrzymaniu pojazdu,

e. dodatkowa informacja po przekroczeniu prędkości: 90km/h dla pojazdów ciężarowych oraz 120 km/h dla osobowych.

3. Osoby zarządzające flotą po stronie Administratora mogą mieć w szczególności dostęp do:

a. aktualnego miejsca lokalizowanych pojazdów,

b. prędkości poruszania się pojazdów,

c. poziomu zużycia paliwa,

d. tankowania,

e. czasu wystąpienia zdarzenia,

f. pozycji geograficznej pojazdu +/-,

g. wartości licznika drogi.

6.12. Oświadczenie Najemcy

1. Najemca, zapoznając się i akceptując informację o przetwarzaniu danych osobowych poprzez zawarcie umowy najmu, jednocześnie oświadcza, że osoby, których dane osobowe Najemca przekazał Administratorowi w związku z realizacją umowy najmu, zapoznały się z treścią niniejszej informacji oraz że zapewni zapoznanie się z jej treścią także osobom, których dane osobowe Najemca przekaże w tym celu w przyszłości.

7. Odpowiedzialność Enterprise

Enterprise jest wyłącznie odpowiedzialny za straty lub szkody poniesione przez Najemcę lub osoby trzecie w związku z wynajętym samochodem lub jego użytkowaniem, gdy straty lub szkody spowodowane zostały z winy Enterprise. We wszystkich innych przypadkach Enterprise nie ponosi odpowiedzialności.

Enterprise nie odpowiada za kradzież, zniszczenie i utratę wartości użytkowych jakichkolwiek przedmiotów przewożonych lub pozostawionych w samochodzie.

8. Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej

Enterprise zapewnia ubezpieczenie zgodnie z polisą ubezpieczeniową od odpowiedzialności cywilnej wyłącznie tym osobom, które używają samochodu za jego zgodą w sposób zgodny z prawem, umową i ogólnymi warunkami.

Sumy gwarancyjne w przypadku szkód na osobie wynoszą 5 210 000 EUR w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych, natomiast w przypadku szkód w mieniu jest to wartość 1 050 000 EUR w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych.

9. Reklamacje

Reklamacje związane z nieprawidłowym wykonaniem umowy najmu przez Enterprise, w tym związane ze stwierdzeniem wad pojazdu ograniczających jego przydatność do umówionego użytku lub uniemożliwiających jego używanie, mogą być złożone np. w formie pisemnej na adres siedziby Enterprise wskazany w niniejszych Ogólnych Warunkach Najmu w Polsce lub w formie dokumentowej za pośrednictwem poczty e-mail na adres: complaints@ehiglobal.pl..

Rekomenduje się wskazanie w reklamacji następujących danych:

a) imienia i nazwiska zgłaszającego reklamację,

b) numeru rezerwacji lub numeru umowy,

c) określenia przedmiotu reklamacji, reklamowanego okresu, nr rejestracyjnego pojazdu,

d) informacji i okoliczności dotyczących przedmiotu reklamacji, w szczególności rodzaju i daty wystąpienia nieprawidłowości,

e) żądania Najemcy,

f) danych kontaktowych składającego reklamację, na które może być złożona odpowiedź na reklamację.

Enterprise rozpatruje reklamację w terminie 14 dni od dnia otrzymania zgłoszonej reklamacji. Przez rozpatrzenie reklamacji rozumie się otrzymanie przez Najemcę odpowiedzi na reklamację przed upływem tego terminu.

Jeżeli Enterprise odmówi uznania reklamacji lub jeżeli Najemca nie zgadza się na załatwienie reklamacji w sposób proponowany przez Enterprise, Najemca ma możliwość skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego lub skorzystania z pozasądowych sposobów rozstrzygania sporów i dochodzenia roszczeń, w szczególności może się zwrócić do powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów, organizacji społecznej, do której zadań należy ochrona konsumentów lub złożyć wniosek w sprawie pozasądowego rozwiązania sporu do Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej (Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Warszawie ul. Sienkiewicza 3, 00-015 Warszawa, strona internetowa: http://wiih.org.pl/index.php)

Zgodnie z treścią art. 38 ust. 1 pkt 12 oraz art. 7aa ustaw o prawach konsumenta (t. j. Dz.U. z 2020, poz. 287 ze zm.) Najemcy będącemu konsumentem, oraz Najemcy będącemu osobą fizyczną zawierającą umowę najmu bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, dla której jednak umowa ta nie posiada charakteru zawodowego wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej, nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy najmu pojazdu, lub przedłużenia umowy najmu pojazdu w związku z jej zawarciem na odległość lub poza lokalem Enterprise.

10.Siedziba i właściwość sądu

Do umów najmu stosuje się przepisy prawa polskiego. Wszelkie spory mogące powstać w związku z zawarciem i obowiązywaniem umowy najmu, Strony będą rozwiązywać w drodze negocjacji. W przypadku braku porozumienia, Strony poddadzą je rozstrzygnięciu sądowi powszechnemu właściwemu miejscowo dla siedziby Enterprise, z wyłączeniem spraw, w których stroną jest konsument lub Najemca będący osobą fizyczną zawierającą umowę najmu bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, dla której jednak umowa ta nie posiada charakteru zawodowego wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej – w tych przypadkach właściwość miejscową sądu ustala się wg. Obowiązujących przepisów prawa.

Załącznik 1. Kary umowne

Najemca zobowiązany jest do zapłaty na rzecz Wynajmującego kary umownej z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań wynikających z Umowy najmu, w tym określonych w Ogólnych Warunkach Najmu w Polsce

Rodzaj naruszenia Kara umowna / Opłata
Uszkodzenie opony (możliwe do naprawy) €50
Brak gaśnicy €30
Brak trójkąta €20
Brak apteczki €20
Brak podnośnika €100
Brak zestawu naprawczego €100
Brak dowodu rejestracyjnego €150
Zakrycie/usunięcie oznaczeń Enterprise w aucie osobowym €100
Zakrycie/usunięcie oznaczeń Enterprise w aucie dostawczym €500
Palenie tytoniu/innych substancji w pojeździe €200
Zgubienie biletu parkingowego €30
Zgubienie tablic rejestracyjnych €500
Brak wykonania przeglądu we wskazanym terminie €500
Brak wykonania przeglądu skutkujący utratą gwarancji w samochodzie osobowym €2000
Brak wykonania przeglądu skutkujący utratą gwarancji w samochodzie dostawczym €2500
Wyjazd poza RP bez zgody €500
Wyjazd do kraju wskazanego jako zakazany z pkt 4.1.e. €2500
Brak realizacji obowiązków z pkt 5.1 oraz Naruszenie zakazów z pkt 4.1. €500 za każdy przypadek
Przedłużenie wynajmu bez zgody 200% ustalonej stawki dziennej za wynajem
Zwrot samochodu w innym oddziale bez uzyskania zgody €150

Załącznik 2. Opłaty

Najemca zobowiązany jest do zapłaty na rzecz Wynajmującego opłaty z tytułu doprowadzenia przez Wynajmującego Pojazdu do stanu zgodnego z Umową sprzed jej rozpoczęcia.

Rodzaj naruszenia Opłata
Uszkodzenie opony (niemożliwe do naprawy) Koszt Usługi: Cena zakupu nowej opony (lub dwóch w razie potrzeby) powiększona o kwotę €40.
Uszkodzenie/ brak elementów wnętrza pojazdu Koszt usługi: równowartość wyceny autoryzowanego serwisu odpowiedzialnego za naprawę, powiększona o kwotę €40.
Zatankowanie niewłaściwego paliwa Koszt usługi: równowartość wyceny autoryzowanego serwisu odpowiedzialnego za naprawę, powiększona o kwotę €1000.
Niewłaściwe użytkowanie pojazdu Koszt usługi: równowartość wyceny autoryzowanego serwisu odpowiedzialnego za naprawę, powiększona o kwotę €1000.
Opłata za zgubienie kluczyków do pojazdu Koszt usługi: równowartość wyceny autoryzowanego serwisu odpowiedzialnego za naprawę, powiększona o kwotę €500.
Konieczność prania tapicerki Koszt usługi: równowartość kosztu prania tapicerki powiększony o kwotę €40.
Opłata za brakujące paliwo €3,69/litr
Opłata za ładowanie auta elektrycznego Koszt usługi: kwota ładowania ze stacji powiększona o kwotę €25.
Opłata za przekroczony limit kilometrów  Koszt usługi za przejechany kilometr: segmenty MDMR – FFAR : €0,25, FVMR – LVAR : €0,28, PDAR – XEAR : €0,36

 

Załącznik 3. Usługi dodatkowe

Rodzaj usługi                  Opłata brutto
Opłata administracyjna €40
Nawigacja Samochodowa €15,99/dzień, maksymalnie €111,93/wynajem
Fotelik Dziecięcy €10,39/dzień, maksymalnie €77,99/wynajem
Podstawka dla dziecka €6,49/dzień, maksymalnie 58,51/wynajem
Dodatkowy kierowca €6,40/dzień
Pakiet wielu kierowców €25/dzień
Wyjazd za granicę €123/miesiąc,
przy rezerwacjach powyżej miesiąca €61,5/każdy rozpoczęty miesiąc
Podstawienie/Odbiór samochodu na terenie miasta €36,9 do 20 kilometrów + €1,845/km(licząc w jedną stronę)
Młody kierowca(21-25lat) €10 /dzień
Składka ubezpieczenia „Bezpieczna podróż” 30PLN/1 dzień/1 osoba
Przedpłacony zbiornik paliwa/ Pół zbiornika paliwa Cena paliwa na dzień wydania za cały/pół zbiornika w danym samochodzie
Zwrot lub wydanie samochodu poza godzinami pracy biura, w obecności pracownika Enterprise €36,90